Publication avec l’aimable autorisation des
responsables du magazine féminin ESSENTIELLE parution n° 29, janvier 2015, pages 16 à 18. Quoique
pouvant être instructif pour les néophytes et les non-initiés, son contenu délibérément généraliste risquera de paraître sommaire
aux yeux des connaisseurs.
Quoiqu’il en soit, l’esprit de discernement demeurera toujours
requis face à la complexité d’un sujet à polémique tel que l’art divinatoire, point
de convergence d’idéo-logiques aussi
diversifiées que méconnues. Donc, souvent inattendues. Les abysses du
tréfonds culturel malagasy ne sont pas encore près de livrer leurs mystères. Comme on s’inquiète surtout de ce qu’on ignore, l’auteur
aura ici décidé d’engager sa responsabilité de libre penseur. Et de l’assumer. Merci,
mesdames et messieurs, de votre louable indulgence.
En complément du texte intégral, des informations
supplémentaires susceptibles de servir d’indices hors des sentiers
battus trop pavés de préjugés dont la ténacité la dispute parfois à la bêtise.
Ou quand s’aérer de temps en temps les œillères prend des allures de thérapie.
Pour le moment, ces informations ne seront livrées qu'en
langue malagasy afin d’en rendre l’aspect pratique directement accessible aux Malagasy eux-mêmes.
Notre manuel de philosophie, en cours d’écriture, se fera le devoir d’expliciter
dans la mesure du possible les pensées qu’elles sont censées véhiculer.
Malgré notre hâte de voir enfin Madagasikara s'illustrer comme grande nation grâce à une régénération culturelle d'envergure optimale, nos travaux d’investigations et de réflexion se soumettent à un lent, parfois capricieux, processus de maturation trop malaisé à accélérer. Bon sens oblige !
Malgré notre hâte de voir enfin Madagasikara s'illustrer comme grande nation grâce à une régénération culturelle d'envergure optimale, nos travaux d’investigations et de réflexion se soumettent à un lent, parfois capricieux, processus de maturation trop malaisé à accélérer. Bon sens oblige !
" Tsy hay teren-ko masaka toa
voalobo-jaza, tompokolahy sy tompokovavy."
Début de
citation.
« Entretien
avec Vahömbey Rabearison, philosophe-anthropologue, senior consultant en
ingénierie culturelle.
Si
aujourd’hui, nous appliquons au quotidien le calendrier grégorien, il faut
savoir que les Chinois ont aussi le leur, par exemple. Rien n’est donc figé de
ce côté-là et je le dis pour attirer l’attention sur le fait que fractionner le
temps dépend de l’arbitraire propre à chaque civilisation, principalement
dominante. Simplifions les choses. Le comptage dépend des mouvements du soleil
ou de ceux de la lune. Le calendrier malgache, alimanaka, se fonde soit sur l’observation uniquement de la lune,
soit sur celle qui intègre aussi le soleil. D’où la coexistence actuelle de
deux alimanaka avec deux alahamady – célébration de début d’année
– différents.
Le procédé
divinatoire du fanandroana consiste à
établir un canevas d’interprétation du passé, du présent et de l’avenir à partir
des données fournies par le alimanaka choisi.
Autrement dit, il s’agit d’astrologie qui indique comment s’interpénètrent la
vie des astres et celle de la nature. Donc, celle des hommes aussi.
Le Fanandroana concerne-t-il aussi
bien les personnes que leurs activités et moments forts de leur vie ?
En malgache,
les règles menstruelles des femmes s’appellent « fadim-bolana », n’est-ce pas ? Quelle richesse
d’expression ! A la fois pratique, poétique et mystique. La culture ancestrale
malgache est décidément d’un génie inépuisable. Sachons une chose. Si l’univers
entier continue de fonctionner, malgré l’ingratitude de certains de ses
habitants dont des hommes, c’est grâce à la précision hyper méticuleuse du
Grand Horloger. L’équilibre cosmique qui nous permet d’inspirer de l’oxygène
tous les jours que Dieu fait, tient en un seul mot : harmonie. Notre
Créateur met absolument tout à notre disposition, dont le savoir puisque le fanandroana en est un.
Avant de me
lancer dans des explications plus fournies, permettez-moi de mettre d’abord les
points sur les « i ». Celui qui tient à s’aiguiser les neurones, et peut-être
aussi se flatter l’ego, en mettant à nu des subtilités mystérieuses grâce aux
techniques divinatoires usuelles deviendra, un jour ou l’autre, un excellent
artisan. Grand bien lui fasse ! Mais celui qui apprend sans cesse à s’ouvrir
le cœur et l’esprit tel un enfant innocent dont les anges sont les meilleurs compagnons,
n’en aura pas du tout besoin. Demeurer intimement au creux de l’univers
dispense de s’interroger inutilement sur le défilement du temps et de son
escouade de probabilités.
Les interprétations des Vintana changent-elles par mois, par année,
par personne ?
Bien
sûr puisque tout est en perpétuel mouvement. Rien n’est figé. Cesser
d’évoluer, c’est dépérir au risque de mourir. Aussi, rendons-nous compte d’une
chose. Aucune, absolument aucune interprétation ne pourra se targuer d’être
d’une précision absolue. Cela, pour au moins deux raisons.
Primo, établir le
caractère astrologique, le fameux vintana,
d’un individu équivaut à réunir, trier, sélectionner et ajuster une multitude
de données inimaginable pour les non-initiés et les néophytes. Que de
paramètres à faire s’entrecroiser avant d’aboutir à une sorte d’équation
personnelle dont la fiabilité dépassera à peine les 50 % !
Secundo,
quoiqu’un mpanandro puisse prétendre,
le libre arbitre de son « client » prendra toujours le pas sur ses prévisions
les plus pointues. Tout individu est totalement libre d’écrire chaque jour son
histoire comme il l’entend.
Pouvez-vous nous donner un exemple
de "calcul et d'interprétation" et comment cela fonctionne-t-il ?
Partons du
canevas basique astrologique qu’est la table du rohotany. C’est un carré symbolique composé à ses quatre coins
cardinaux de l’alahamady au nord-est,
de l’asorotany au sud-est, de l’adimizana au sud-ouest et de l’adijady au nord-est. Le mouvement se
lit, au premier niveau, dans le sens de l’aiguille d’une montre. Ce canevas
peut s’appliquer autant à l’échelle cosmique qu’individuelle. Il sert donc à se
situer dans l’espace de manière pragmatique.
Deux individus naissent
simultanément à un moment « T », un jour d’alahamady, à Mahajanga et à Mananjary. Ils n’auront pas le même vintana puisque ces deux villes ont déjà
leurs propres localisations astrologiques,
forcément différentes, qui sont supposées exercer une certaine influence sur
tous les vivants, dont les nouveaux nés.
Même à
échelle plus réduite, deux individus nés simultanément dans une seule et même
pièce n’auront pas non plus le même vintana
selon le coin précis où ils verront la première fois le jour. Vous imaginez la
subtilité ? Rajoutez-y la prédominance du moment astrologique, voyez à ce
propos la désignation malgache de l’heure – maneno
akoho, tatao vovonana, etc. – qui
renseigne sur la fluidité temporelle propre à chaque saison de l’année selon
les zones géographiques. Remarquez combien cette lecture du temps échappe à la
rigueur conventionnelle du Greenwich Mean
Time (GMT) pour épouser plutôt les fluctuations endémiques de la nature.
Ainsi quand
on dit qu’être né un alahamady
renvoie à telle ou telle qualité, il ne s’agit là que d’indications généralistes.
Fort utiles, certes, mais nécessairement imprécises puisqu’incomplètes. Alahamady, oui. Mais avec quels autres
sous-déterminants astrologiques ? Quoiqu’il en soit, tant qu’à faire, si
le savoir et y croire renforce la confiance en soi, pourquoi pas ? Il faut
juste éviter d’en devenir l’esclave et se souvenir que toute destinée se forge
personnellement à la force des poignets.
Pourquoi le Fanandroana est-il si
important pour les Malgaches ?
Croyez-moi,
il n’y pas que les Malgaches qui attachent de l’importance à l’art divinatoire
(sourire). N’est-ce pas le propre de l’homme de vouloir jeter un œil sur son
avenir dès qu’on lui en donne l’occasion ? Sinon, disons que nous
disposons du fanandroana comme les Chinois cultivent leur feng shui.
Comment les énergies vitales s’entrelacent-elles ? Là est la véritable question.
Comment bénéficier de leurs bienfaits et subsidiairement, comment éviter les éventuels
contre-effets indésirables ? C’est à cela que peut servir la judicieuse
connaissance du fanandroana. Domestiquer
la peur de l’inconnu.
Où, quand, comment et avec qui construire un nouveau caveau, par exemple, pour prévenir une hécatombe de décès dans la famille. Et en construisant une maison, placer impérativement les toilettes du côté de l’adimizana qui a rôle naturel d’exutoire dans l’architecture symbolique du rohotany. Vu ainsi, le fanandroana ressemble à une grille de lecture et un guide de bon sens. Voire, un pack d’outils pour certaines prises de décision.
Où, quand, comment et avec qui construire un nouveau caveau, par exemple, pour prévenir une hécatombe de décès dans la famille. Et en construisant une maison, placer impérativement les toilettes du côté de l’adimizana qui a rôle naturel d’exutoire dans l’architecture symbolique du rohotany. Vu ainsi, le fanandroana ressemble à une grille de lecture et un guide de bon sens. Voire, un pack d’outils pour certaines prises de décision.
Tout le monde peut-il apprendre à
l'interpréter comme il le faut, ou seuls les spécialistes et Mpanandro peuvent-ils y
parvenir ?
Bien
sûr ! A chacun son bon vouloir. A mon avis, la connaissance de l’usage et
de l’utilité du rohotany est
largement accessible au grand public. Je préconiserai même qu’elle soit
officiellement formalisée. Dommage que la table de multiplication nous soit
familière et la lecture de la table du rohotany,
pratiquement étrangère. Or elles sont toutes les deux, fort utiles au
quotidien. Voyez ce que les Chinois ont fait de la Chine en optimisant leur
héritage du feng shui ancestral !
Quant à vouloir devenir mpanandro –
devin - puisqu’on se familiarise avec le rohotany,
… Halte à la confusion ! Tous ceux qui se sont pliés à l’apprentissage de
la table de multiplication à l’école primaire, n’ont pas tous vocation
d’expert-comptable non plus !
Plutôt deux messages, si vous le permettez bien. Primo, une courte
indication technique pour exploiter facilement, quoique sommairement encore,
les informations précédentes. De là où vous vous trouvez, vous êtes au centre
du carré de la table du rohotany.
Situez le nord magnétique avec une boussole. A défaut, tournez-vous vers l’est
pour repérer le point de lever du soleil. Par la suite, identifiez votre espace
grâce à votre carte du rohotany. A
votre nord-est : alahamady. Puis
dans le sens de l’aiguille d’une montre : adaoro, adimizana, asorotany, alahasaty, asombola, adimizana, alakarabo, alakaosy, adijady, adalo, alohotsy. Puis de
nouveau, alahamady.
Renseignez-vous
dans des ouvrages de référence, souvent d’édition très modeste, pour savoir à
quoi ces indications renvoient. Voyez, par exemple, du côté des écrits de
Lars Vig. Puis qu’est-ce que les jours de la semaine représentent-ils, ainsi
que les heures malgaches. Etablissez vous-mêmes vos conclusions. Avec un peu
d’exercice, vous pourrez en tirer profit au quotidien pour mieux gérer
certaines situations stressantes : rendez-vous, réunion, etc.
Secundo, message pour les lectrices. Surtout les mères. Faites attention,
s’il vous plaît, à l’endroit où seront ensevelis le placenta et le cordon
ombilical sitôt après l’accouchement. Demandez conseils aux aîné(e)s pour
savoir quoi, où, quand et comment faire. En tout cas, évitez absolument de les
jeter étourdiment dans les poubelles ! Sinon vous risquez d’hypothéquer
d’avance l’avenir de vos enfants. Vous avez déjà entendu l’expression « very tadim-poitra » ?
Méditez bien là-dessus. Ne condamnez donc pas vos descendants à le devenir. Ce
serait trop malheureux. Prenez donc bien soin du « tavony » et du « tadim-poitra »
de vos descendants pour que les citoyens de demain fassent sainement honneur à
notre si belle nation.
Mesdames et messieurs, que cette nouvelle année soit riche d’abondance et
de bienfaits, de santé et de prospérité. Et que Dieu veille sur chaque
foyer ! »
Interview menée par Sarindra Andriatsiafa.
Fin de citation.
Fin de citation.
Liens utiles :
Lars Vig, Les conceptions religieuses des anciens Malgaches :
Croyances et moeurs des Malgaches:
Divination astrologique ...
https://books.google.mg/books?id=kCEvAAAAYAAJ
Mythe fondateur :
Une nouvelle approche du conte Ibonia par L. Modeste rakotondrasoa,
Chercheur en Anthropologie à l’IC MAA, Université d’Antananarivo,
lmodesterakotondrasoa@gmail.com
SANTIONAN-TOROHAY MALAGASY
1. Very tadimpoitra ! Oadray !!!
« Very
tadimpoitra ! », hoy ny fitenenana enti-misokajy ireo olona verivery
tadidy, toa tsy mahatombina firy koa kinanganànga fanaovan-draharàha mihitsy
aza indraindray. Manginy fotsiny ny toa farofirofy, vizambizam-poana
ampitoerana sy saozànin-dava.
Sao tsy fidiny azy ireo kosa
aza izany ?!?
Mety tsy fidiny tokoa raha
taorian’ny nahalatsahan’ny tavonin’izy ireo dia tsy mba nisy nikarakara araka ny
tokony izy ilay kitapo nifonosana tao ankibon-dreny. Zary fahazarana sadasada
mantsy ankehitriny ny manarinary fahatàny an’iny tavony iny ! Any amin’ny
fanariam-pakon’ny clinique sy ny maternité,
sanatrian’ny vava !! Aoka re, tompoko, marina tokoa !!!
Fanaontsika Malagasy ny
mandray an-tànana an’iny kitapo nifonosana iny. Tandremana fatratra ny
famiraviràna azy. Asitrika ambany tokonan’ny trano onenana, na trano nolovàna
tamin-drazana mihitsy aza raha azo atao. Rehefa tsy izay dia fantenana fatratra
ny toerana anitrihana azy. Ireo mpahalàla rohontany dia maharaka tsara ny
tokony atao.
Anton’izany ? Tsy fomba
zary fomba fotsiny izany fa misy antony lalina dia lalina !
Rehefa miomana hidina ety ambonin’ny
tany ny fanahin’olona iray dia tolorana ny antsipirihany rehetra mikasika ny
làlan-kombàny sy raharàha ho tanterahany mandritra ny havelomany ety. Miampy
ireo toro-marika enti-manatanteraka antsakany sy andavany izany.
Tsaroan-draOlombelona izany
mandavàm-piainany ary mitambolombolona ao anatiny ao lalandava. Tokony ezahany
tadidiana rahateo izany rehefa sendra kihon-dàlana mampisalasala izy. Izay
tolotra hatrany an-danitra izay ilay antsointsika hoe “Ariram-piainana”.
Ny maha-saropady ny fikajiana
ny tavony ?
Ny tavony no soson-tahiry, na reçu,
mikajy io "Ariram-piainana" io. Atao tsara levenana izy io mba ho
levona miandàlana ao amin’ny toerana mendrika azy. Mamahatra tsara amin’ny
tany, manomboka eo, ny herijika mamelona aina ilay olona vao teraka. Matanjaka
kokoa izy mandritra ny havelomany satria mora ho azy ny mampitohy ny
herijikan’aina azy manokana amin’ny herijikan’aina manenika ny tany
aman-danitra sy ny voaàry manontolo. Hany ka zary kindriandriana ho azy ny
mivoatra lalandava miha-vanon-ko olona.
Ho an’ireo misalasala eo
anoloan’izay voalaza izay dia tomory ny vokatrin’ny fikarohana amin’ny microkinésithérapie.
Mampiaiky ireo mpikaroka ny fahendrentsika Malagasy eo amin’izay lafiny izay.
Isika Malagasy, raha oharina amin’ny mponina manerana izao tontolo izao, dia
anisan’ireo vitsy dia vitsy an’isa mahakajy io fahalalàna lalina dia lalina io,
hoy ny mpikaroka siantifika. Saropady satria sarobidy ho antsika ny
fikarakarana tavonin-jaza vao teraka.
Koa aza atao fomba fehy fomba
re, rey olona, marina. Koa ho tonga amin’ny kihanihany hoe: “Aza mitoditodika
rehefa mandevin-tavony sao maha-njola ny zaza !”. Sangisangy angamba izany
saingy zary tenany ihany koa rehefa tomorina akaiky.
Kajio fatratra re, rey ray
aman-dreny, ny tavonin-jaza. Hajao ny fanao dia ho bolangina ny zaza,
alavirim-parofy sy matsilo saina koa ambini-manasatra mandavam-piainana !
Raki-pahendrena ho an’ny
manam-panahy satria sarobidy ny menaky ny aina ary mamy ny miaina. Atsipy ny
tady antandrokin’ny omby, atsipy ny teny ampon’ny mahalala.
2. Rohotany malagasy sa Feng shui sinoa ?
Rohotany: Alahamady, adaoro, adizaoza,
asorotany, alahasaty, asombola, adimizana, alakarabo, alakaosy, adijady, adalo,
alohotsy.
Mihazakazaka ny "architecte
contemporain" mianatra mafy mikasika ny "feng shui" sinoa
manambara ny fikorian'ny herijikan'aina mba ahalavorary ny taotrano, ohatra.
Rehefa mandrafitra trano anefa dia ny
toeram-pivoahana anariana maloto izay tokony atao any amin'ny
Adimizana, matetika tsy voatandrina velively. Rehefa tsy hay idivirana ny toa
izany dia ilaina ny fahafantarana rohotany anazariana ny herijikan'aina ao
an-trano mba hahatamàna sy hanambina.
Mahasoa tokoa ny "feng shui" sinoa saingy ny rohontany tsy
mena-mitaha sady io rahateo no sahaza an-draMalagasy.
3. Herinandro malagasy
VAVA herinandro.......... ALAKAMISY.
VODY herinandro............. ALAROBIA.
Isika moa efa mizatra ny alatsinainy mifarana
alahady. Izay no raikitra aloha hatreto dia hatreo izany. Saingy ho an'ny
raharaha fikolokoloana ny mahaolona, any antokantrano ohatra, dia mamelombolo
kokoa ilay Alakamisy hatramin'ny alarobia.
4. Tataovovonana
Manomboka amin'ny Tataovovonana (midi) ny fanisana andro vao ho an'ny Malagasy any ambany ravinahitra.
TSY
Misasakalina (minuit) toa ny UTC (temps universel
coordonné) na GMT.
5. Tetika fotoana
Araka ny fomban'olona isam-paritra ny fitetehana fotoana, ilay antsoina hoe Ora. Ohatra iray amin'izany ito atolotra eto ito. Miisa 32 ny
singam-potoana eto. Toa izao ny filaharany.
1. Mihora-tsahona
2. Maneno akoho 3. Mifoha olo-mazoto 4. Maneno fitatra 5. Mazava atsinanana 6. Mifoha ny olona 7. Mivoaka akoho 8. Maimbohon-dravina 9. Mivoaka omby 10. Mitatao haratra ambany 11. Mitatao haratra ambony 12.
Mitatao vovonana 13. Mitsidik’andro
14.
Latsaka ny andro 15. Mby eny ampitotoam-bary 16. Mby
ampamatoran’ombikely 17.
Folak’andro 18. Mby anjoron’akoho 19. Tafapaka ny andro 20. Mangoron’omby any
an-tsaha 21. Mody omby tera-bao 22. Mody omby
23. Mody akoho 24. Maizimbava
vilany 25. Manokona anana 26. Manokombary 27. Homana ny olona 28. Vory fandry 29. Mandry ny olona 30. Tapimandry ny
olona 31. Mivoaka mpamosavy 32. Misasaka
alina.
6. Androany sy Anio
Raha amin'ny
12 antoandro izao ora itafàntsika izao. Nanomboka aninkeo tamin'ny ora
nifohazako ka hatramin'izao ora izao dia ANDROANY no fiteny. Manomboka izao ora
izao mandra-pahatoriako rahalina dia ANIO no filaza azy.
Présent passé =
ANDROANY.
Présent futur =
ANIO.
7. Maha-isika antsika
Ny
fitanisàna:
Ny maha-izaho ahy.
Ny maha-ianao anao.
Ny maha-izy azy.
Ny maha-isika antsika.
Ny maha-ianareo anareo.
Ny maha-izireo azireo.
Ny maha-izy azy ny tsirairay.
Ny maha-tena ny tena.
Ny maha-izaho ahy.
Ny maha-ianao anao.
Ny maha-izy azy.
Ny maha-isika antsika.
Ny maha-ianareo anareo.
Ny maha-izireo azireo.
Ny maha-izy azy ny tsirairay.
Ny maha-tena ny tena.
8. ALIMANAKA malagasy
Miaina Alahamady ROA karazana isika amin’izao fotoana. Mampanontany tena ny besinimaro izany. Tatitra takalo tamin’ny mpahalala iray efa tamin’ny taona 2011 saingy ahazoana mamantatra ambahandain-draharàha.
A: “ Sorena be aho tamin'iny alahamady diso daty teo iny, r’ingahiroa marina tokoa !
B: Koa ianareo mifanditra samy ho marina koa. Nisy aza anie nilaza azy ho efa tafaraka tamin’ny ramadany tamin’ny septambra ê !
A : Iny no tena ara-drazana, porofoin’ny Boky efa hatry ny 1617-1901. Ilay taty aoriana efa fomba jiosy mifangaro fomba gasy.
B: Ny tamin’ny septambra nifanandrify tamin’ny ramadany izany no izy, raha ny Boky ?
A : Tena izay mihitsy. Ary tena porofo tsy azo lavina velively satria manazava tanteraka ny fanandroana sy ny fandehany.
Misy alimanaka karazany roa :
1) ara-bolana, arabo. Io ny an'ny ntaolo taloha.
2) ara-bolana ara-masoandro, jiosy, misy taona manana tsinambolana 12 na 13. Io ilay farany teo.
Nampiasa an'io Alimanaka ara-bolana ara-masoandro io isika nanomboka tamin’ny 1960, niainga teo amin’ingahy Joseph Rakotonirainy (Ivon-toeran-kolontsaina Malagasy tao Soarano).
Nefa ny nampiasaintsika talohan’izay dia Alimanaka ara-bolana arabo. Ireny alimanaka gasy fahita ireny e. Tsotsotra ny fanontàna azy sady faran’izay mora vidy ka iavonanavonan’ny olo-mihaja.
B: Tena ny “système de comptage” mihitsy izany no samihafa ?!
A : Eny. Ilay ara-bolana, ny taona miisa 354 andro eo ho eo. Ilay ara-bolana ara-masoandro, ny taona mety miisa 354 ka hatramin’ny 383 andro eo ho eo. Mahasadaikatra â !
B : Na dia samy manana ny “variable(s)”-ny aza, inona no “constante” iraisan' ireo “systèmes de comptage” samihafa ireo ?
A: Ny tantara mandrafitra azy anie ka iray ihany ê. Dia i Moshe niampita ny Ranomasina Mena !
B: Izany ?! Efa nisy fotoana ve ireo “systèmes de comptage” ireo efa niara-nitontona tamin’ny daty iombonana ?
A: Misy mihitsy. Ary io ilay lazain'ny Coran sy ny Torah hoe : « Et les temps sont redevenus ce qu'ils étaient à l'origine ! »
B: Oviana izany ? Sa rahoviana ?
A: Isaky ny 33 taona. Mi-“décaler” 11 andro isan-taona ny Alimanaka arabo gasy. Amin’ity 2011 ity izao : alahamady 29 aogositra. Amin’ny 2012 = 29 aout – 12. Dia tahaka izay hatrany. Mazava ho azy fa hifanena ny tsinana amin’ny volana marsa afaka taona vitsivitsy.
Amin’ny 19 marsa 2026 no iraisan’ireo Alimanaka roa ireo ny fotoanan’ny Alahamady arabo ara-bolana sy jiosy ara-bolana ara-masoandro.”
Fanamarihana:
Fomba fahitàn’ny andaniny manisa ara-bolana arabo io notaterina io. Tsara fantarin’izay te-hanadihady ihany koa ny fiheveran’ny ankilany izay manisa ara-bolana ara-masoandro jiosy. Samy milaro “gasy” moa ireo andaniny sy ankilany ireo.
Saingy inona no lovantsofina mety nampitain’ny “Vazimba Gasibe” tandohan-tantara ? Misokatra ny fanontaniana.
Miaina Alahamady ROA karazana isika amin’izao fotoana. Mampanontany tena ny besinimaro izany. Tatitra takalo tamin’ny mpahalala iray efa tamin’ny taona 2011 saingy ahazoana mamantatra ambahandain-draharàha.
A: “ Sorena be aho tamin'iny alahamady diso daty teo iny, r’ingahiroa marina tokoa !
B: Koa ianareo mifanditra samy ho marina koa. Nisy aza anie nilaza azy ho efa tafaraka tamin’ny ramadany tamin’ny septambra ê !
A : Iny no tena ara-drazana, porofoin’ny Boky efa hatry ny 1617-1901. Ilay taty aoriana efa fomba jiosy mifangaro fomba gasy.
B: Ny tamin’ny septambra nifanandrify tamin’ny ramadany izany no izy, raha ny Boky ?
A : Tena izay mihitsy. Ary tena porofo tsy azo lavina velively satria manazava tanteraka ny fanandroana sy ny fandehany.
Misy alimanaka karazany roa :
1) ara-bolana, arabo. Io ny an'ny ntaolo taloha.
2) ara-bolana ara-masoandro, jiosy, misy taona manana tsinambolana 12 na 13. Io ilay farany teo.
Nampiasa an'io Alimanaka ara-bolana ara-masoandro io isika nanomboka tamin’ny 1960, niainga teo amin’ingahy Joseph Rakotonirainy (Ivon-toeran-kolontsaina Malagasy tao Soarano).
Nefa ny nampiasaintsika talohan’izay dia Alimanaka ara-bolana arabo. Ireny alimanaka gasy fahita ireny e. Tsotsotra ny fanontàna azy sady faran’izay mora vidy ka iavonanavonan’ny olo-mihaja.
B: Tena ny “système de comptage” mihitsy izany no samihafa ?!
A : Eny. Ilay ara-bolana, ny taona miisa 354 andro eo ho eo. Ilay ara-bolana ara-masoandro, ny taona mety miisa 354 ka hatramin’ny 383 andro eo ho eo. Mahasadaikatra â !
B : Na dia samy manana ny “variable(s)”-ny aza, inona no “constante” iraisan' ireo “systèmes de comptage” samihafa ireo ?
A: Ny tantara mandrafitra azy anie ka iray ihany ê. Dia i Moshe niampita ny Ranomasina Mena !
B: Izany ?! Efa nisy fotoana ve ireo “systèmes de comptage” ireo efa niara-nitontona tamin’ny daty iombonana ?
A: Misy mihitsy. Ary io ilay lazain'ny Coran sy ny Torah hoe : « Et les temps sont redevenus ce qu'ils étaient à l'origine ! »
B: Oviana izany ? Sa rahoviana ?
A: Isaky ny 33 taona. Mi-“décaler” 11 andro isan-taona ny Alimanaka arabo gasy. Amin’ity 2011 ity izao : alahamady 29 aogositra. Amin’ny 2012 = 29 aout – 12. Dia tahaka izay hatrany. Mazava ho azy fa hifanena ny tsinana amin’ny volana marsa afaka taona vitsivitsy.
Amin’ny 19 marsa 2026 no iraisan’ireo Alimanaka roa ireo ny fotoanan’ny Alahamady arabo ara-bolana sy jiosy ara-bolana ara-masoandro.”
Fanamarihana:
Fomba fahitàn’ny andaniny manisa ara-bolana arabo io notaterina io. Tsara fantarin’izay te-hanadihady ihany koa ny fiheveran’ny ankilany izay manisa ara-bolana ara-masoandro jiosy. Samy milaro “gasy” moa ireo andaniny sy ankilany ireo.
Saingy inona no lovantsofina mety nampitain’ny “Vazimba Gasibe” tandohan-tantara ? Misokatra ny fanontaniana.
Rasavolana:
Samy mipàka
hatrany amin'ny filôzôfia enti-miaina andavanandro avokoa ireo santionan-torohay miisa 8 voatanisa ireo, tompokolahy sy tompokovavy, koa diniho akaiky raha mbola azo atao.
1 commentaire:
mahafinaritra ny mamaky ity "blog"( mba omeo dikany amin'ny teny malagasy ) ity
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